Vragen & Antwoorden

Over Duurzaam Gastvrij

Wat is Duurzaam Gastvrij?

Duurzaam Gastvrij is hét duurzaamheidskeurmerk voor de vrijetijdssector in Nederland met circa 40 gecertificeerde bedrijven.

Het keurmerk werd opgezet in Nederland in 2021 en wordt onderschreven door Green Key: het grootste, internationale duurzaamheidskeurmerk voor de gastvrijheidssector in Nederland met circa 750 gecertificeerde bedrijven. In Nederland wordt Duurzaam Gastvrij uitgevoerd door Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK), dat ook Green Key en de internationale milieuonderscheiding Blauwe Vlag uitvoert.

Duurzaam Gastvrij bevordert duurzaamheid in de vrijetijdssector en vermindert diens impact op het milieu. Bedrijven met een Duurzaam Gastvrij keurmerk voldoen aan strenge normen binnen 12 duurzaamheidsthema's en doen er alles aan om het milieu te sparen, zonder dat hun bezoekers inleveren op comfort en kwaliteit. Zij gaan daarbij een stap verder dan de normale wet- en regelgeving vereist.

Duurzaam Gastvrij kent 3 niveaus: Brons, Zilver en Goud. Hoe meer verduurzaming een bedrijf doorvoert, des te meer duurzaamheidsnormen een bedrijf behaalt en des te hoger hun Duurzaam Gastvrij niveau is.

Zie meer informatie over wat Duurzaam Gastvrij inhoudt.

Voor welke bedrijven is Duurzaam Gastvrij?

Duurzaam Gastvrij is een duurzaamheidskeurmerk voor de vrijetijdssector. Bedrijven uit de volgende 6 bedrijfsgroepen komen in aanmerking voor Duurzaam Gastvrij:

  • Bibliotheken
  • Dierentuinen
  • Varende locaties
  • Zwembaden & Sportlocaties
  • Wellness & Sauna
  • Poppodia

Zie meer informatie over de Duurzaam Gastvrij bedrijfsgroepen.

Waar worden Duurzaam Gastvrij bedrijven op gekeurd?

Duurzaam Gastvrij bedrijven worden op verschillende duurzaamheidsnormen binnen 12 duurzaamheidsthema's gekeurd.

Deze duurzaamheidsthema's focussen op verschillende bedrijfsonderdelen zodat verduurzaming plaatsvindt in de gehele bedrijfsvoering.

Aan welke specifieke normen een bedrijf moet voldoen hangt van de bedrijfsgroep af. Daarnaast zijn niet alle normen verplicht, maar zijn er ook optionele normen die niet door elk bedrijf uitgevoerd worden. De exacte manier waarop een bedrijf bijdraagt aan de 12 duurzaamheidsthema's kan daarom verschillen.

Zie meer informatie over de 12 duurzaamheidsthema's en de Duurzaam Gastvrij normen per bedrijfsgroep.

Wat zijn de voordelen van het kiezen voor een Duurzaam Gastvrij bedrijf?

Kiezen voor een duurzaam bedrijf met een Duurzaam Gastvrij certificaat heeft verschillende voordelen ten opzichte van het kiezen voor een bedrijf zonder Duurzaam Gastvrij:

  • Milieuvriendelijkheid: Duurzaam Gastvrij bedrijven nemen maatregelen om hun ecologische voetafdruk te minimaliseren. Dit draagt bij aan het behoud van natuurlijke hulpbronnen, vermindering van de CO2-uitstoot en bescherming van het milieu.
  • Gecontroleerde duurzaamheid: Dankzij periodieke keuringen en mystery visits bij Duurzaam Gastvrij bedrijven wordt de duurzaamheidsinspanning van het bedrijf nauwlettend gecontroleerd. Dit zorgt voor betrouwbaarheid, voorkomt greenwashing en biedt bezoekers zekerheid over hun duurzame bezoek.
  • Bewustzijn en educatie: Duurzaam Gastvrij bedrijven informeren gasten over hun inspanningen en moedigen hen aan om ook duurzame keuzes te maken tijdens hun bezoek en in hun dagelijks leven. Bezoekers krijgen de kans om meer te leren over duurzaamheid en hoe ze hun impact op het milieu kunnen verminderen.
  • Hoogwaardige ervaring: Duurzaam Gastvrij bedrijven bieden hoogwaardige diensten. Ze streven naar comfort en luxe, zonder concessies te doen aan duurzaamheid. Bezoekers kunnen genieten van een aangenaam bezoek met moderne voorzieningen, gezonde voedingsmogelijkheden en een gevoel van welzijn.
  • Maatschappelijke verantwoordelijkheid: Duurzaam Gastvrij bedrijven tonen maatschappelijke verantwoordelijkheid door te investeren in de lokale gemeenschap. Ze werken samen met lokale leveranciers, ondersteunen lokale projecten én stimuleren de plaatselijke economie.
  • Toekomstgericht recreëren: Het kiezen voor een Duurzaam Gastvrij bedrijf is een manier om verantwoord en toekomstgericht te recreëren. Het stelt bezoekers in staat om hun recreatie ervaringen in overeenstemming te brengen met hun persoonlijke waarden en om positieve impact te creëren op de plekken die ze bezoeken.
Wat is het verschil tussen bedrijven met Duurzaam Gastvrij Brons, Zilver en Goud?

Duurzaam Gastvrij bedrijven moeten verschillende duurzaamheidsnormen behalen en worden daarop gekeurd door een keurmeester.

Er zijn 2 soorten normen: verplichte normen en optionele normen. Bedrijven dienen aan alle verplichte normen te voldoen om Duurzaam Gastvrij te behalen. Daarnaast zijn er verschillende, vrij te kiezen optionele normen. Aan welke optionele normen het bedrijf voldoet is aan het bedrijf zelf.

Duurzaam Gastvrij bedrijven krijgen één van de volgende 3 niveaus toegekend: Brons, Zilver of Goud. Welk niveau het bedrijf toegekend krijgt hangt af van het aantal behaalde optionele normen. Des te meer optionele normen worden behaald, des te hoger is het Duurzaam Gastvrij niveau voor het bedrijf.

Bedrijven met Duurzaam Gastvrij Goud voldoen dus aan meer optionele duurzaamheidsnormen dan bedrijven met Duurzaam Gastvrij Zilver en Duurzaam Gastvrij Brons, en bedrijven met Duurzaam Gastvrij Zilver voldoen aan meer optionele duurzaamheidsnormen dan bedrijven met Duurzaam Gastvrij Brons.

Hoe zie ik op locatie of een bedrijf Duurzaam Gastvrij heeft?

Bedrijven die gecertificeerd zijn met Duurzaam Gastvrij dienen in ieder geval het volgende te hebben:

  • Een Duurzaam Gastvrij muurschild met actueel jaartal dat op een voor gasten zichtbare plaats hangt

Daarnaast zijn er ook nog andere mogelijkheden waarop je kan zien of een bedrijf Duurzaam Gastvrij heeft, waaronder:

  • Het Duurzaam Gastvrij certificaat hangt op een voor gasten zichtbare plaats
  • Duurzaam Gastvrij folders bij de informatiebalie
Zijn er ook bedrijven met Duurzaam Gastvrij in het buitenland?

Nee, Duurzaam Gastvrij is een Nederlands duurzaamheidskeurmerk, opgezet en uitgevoerd door Stichting KMVK.

Hoe boek ik mijn uitje bij een Duurzaam Gastvrij bedrijf?

Het boeken van jouw uitje bij een Duurzaam Gastvrij bedrijf kan niet via (de website van) Duurzaam Gastvrij. Daarvoor dien je contact op te nemen met het desbetreffende bedrijf zelf.

Duurzaam Gastvrij bedrijven

Welke bedrijven hebben Duurzaam Gastvrij?

Bekijk het overzicht van alle bedrijven met Duurzaam Gastvrij.

Hoe weet ik of een bedrijf gecertificeerd is met Duurzaam Gastvrij?

Elk bedrijf dat gecertificeerd is met Duurzaam Gastvrij is te vinden op onze website bij de Duurzaam Gastvrij bedrijven.

Daarnaast lichten Duurzaam Gastvrij bedrijven hun deelname aan Duurzaam Gastvrij toe en hangt er binnen het bedrijf een Duurzaam Gastvrij muurschild met actueel jaartal op een voor gasten zichtbare plaats.

Kan ik via jullie website boeken/reserveren bij een Duurzaam Gastvrij bedrijf?

Nee, het boeken/reserveren bij een Duurzaam Gastvrij bedrijf kan niet via (de website van) Duurzaam Gastvrij. Daarvoor dien je contact op te nemen met het desbetreffende bedrijf zelf.

Is er een kaart van Nederland met alle Duurzaam Gastvrij bedrijven?

Ja, ga naar het overzicht van alle Duurzaam Gastvrij bedrijven en klik bovenaan op 'locaties op een kaart' voor de overzichtskaart.

Behalen Duurzaam Gastvrij

Wat is het verschil tussen bedrijven met Duurzaam Gastvrij Brons, Zilver en Goud?

Duurzaam Gastvrij bedrijven moeten verschillende duurzaamheidsnormen behalen en worden daarop gekeurd door een keurmeester.

Er zijn 2 soorten normen: verplichte normen en optionele normen. Bedrijven dienen aan alle verplichte normen te voldoen om Duurzaam Gastvrij te behalen. Daarnaast zijn er verschillende, vrij te kiezen optionele normen. Aan welke optionele normen het bedrijf voldoet is aan het bedrijf zelf.

Duurzaam Gastvrij bedrijven krijgen één van de volgende 3 niveaus toegekend: Brons, Zilver of Goud. Welk niveau het bedrijf toegekend krijgt hangt af van het aantal behaalde optionele normen. Des te meer optionele normen worden behaald, des te hoger is het Duurzaam Gastvrij niveau voor het bedrijf.

Bedrijven met Duurzaam Gastvrij Goud voldoen dus aan meer optionele duurzaamheidsnormen dan bedrijven met Duurzaam Gastvrij Zilver en Duurzaam Gastvrij Brons, en bedrijven met Duurzaam Gastvrij Zilver voldoen aan meer optionele duurzaamheidsnormen dan bedrijven met Duurzaam Gastvrij Brons.

Wat zijn de deelname kosten?

Bekijk de deelname kosten voor Duurzaam Gastvrij.

Wat zijn de deelname voorwaarden?

Bekijk de deelname voorwaarden voor Duurzaam Gastvrij.

Kan mijn bedrijf Duurzaam Gastvrij behalen?

Duurzaam Gastvrij is een duurzaamheidskeurmerk voor de vrijetijdssector. Bedrijven uit de volgende 6 bedrijfsgroepen komen in aanmerking voor Duurzaam Gastvrij:

  • Bibliotheken
  • Dierentuinen
  • Varende locaties
  • Zwembaden & Sportlocaties
  • Wellness & Sauna
  • Poppodia

Valt jouw bedrijf niet binnen één van deze bedrijfsgroepen? Dan kan het helaas geen Duurzaam Gastvrij behalen. Wellicht dat het wel in aanmerking komt voor het duurzaamheidskeurmerk Green Key.

Ik wil mijn recreatiebedrijf certificeren maar val niet onder de bestaande bedrijfsgroepen; wat nu?

Valt jouw bedrijf niet binnen één van de bedrijfsgroepen? Dan kan het helaas geen Duurzaam Gastvrij behalen. Wellicht dat het wel in aanmerking komt voor het duurzaamheidskeurmerk Green Key.

Green Key is een duurzaamheidskeurmerk voor de gastvrijheidssector. Bedrijven uit de volgende 8 bedrijfsgroepen komen in aanmerking voor Green Key:

  • Hotels
  • Bungalowparken
  • Restaurants
  • Campings
  • Dagrecreatie
  • Groepsaccommodaties
  • Bed and Breakfasts
  • Congres- en vergaderlocaties
Wat zijn de voordelen om mijn bedrijf te certificeren met Duurzaam Gastvrij?

Bekijk alle (financiële) voordelen van Duurzaam Gastvrij voor jouw bedrijf én ten opzichte van andere duurzaamheidskeurmerken.

Aan welke normen moet mijn bedrijf voldoen?

Aan welke normen jouw bedrijf moet voldoen hangt af van diens bedrijfscategorie. Bekijk hier de Duurzaam Gastvrij normen per bedrijfscategorie.

Hoe weet ik onder welke bedrijfscategorie ik val voor de normen?

Bij het openen van de Duurzaam Gastvrij normen per bedrijfscategorie staat op pagina 2 een definitie van wat de bedrijfscategorie inhoudt. Hieruit kan je afleiden of jouw bedrijf onder deze bedrijfscategorie valt of niet.

Hoe ziet het certificeringsproces met Duurzaam Gastvrij eruit?

Voor het behalen van het duurzaamheidskeurmerk Duurzaam Gastvrij dient jouw bedrijf verschillende stappen te nemen. Dit zijn de volgende 6 stappen:

  • Inlezen en overleggen
  • Aanmelden
  • Keuring voorbereiden
  • Keuring op locatie door keurmeester
  • Certificering
  • Periodieke keuring

Bekijk het stappenplan voor certificering met Duurzaam Gastvrij voor een gedetailleerde uitleg van alle te nemen stappen.

Hoelang duurt het certificeringsproces met Duurzaam Gastvrij?

De duur van het certificeringsproces is erg bedrijfsspecifiek en afhankelijk van meerdere actoren, waaronder:

  • Hoe ver het bedrijf al is met verduurzaming
  • De tijd en energie die het bedrijf in het certificeringsproces steekt
  • Welke normen het bedrijf doorvoert

Er is daarom helaas geen tijdsindicatie beschikbaar.

Hoe meld ik mijn bedrijf aan voor Duurzaam Gastvrij?

Je kan jouw bedrijf aanmelden voor Duurzaam Gastvrij op onze aanmeldpagina.

Wat is het verschil tussen een Duurzaam Gastvrij account en proefaccount?

Met het Duurzaam Gastvrij account kan je zelfstandig aan de slag om de (verbruiks)gegevens in te voeren van het bedrijf en de keuring voor te bereiden. Het Duurzaam Gastvrij account is voor onbepaalde tijd. Wanneer je alles hebt ingevuld kan je een keuring aanvragen.

Weet je nog niet zeker of jouw bedrijf met Duurzaam Gastvrij aan de slag wil, maar wil je wel alvast kennismaken met Duurzaam Gastvrij? Meld je dan aan voor een proefaccount. Met een proefaccount kun je ook alvast de doe-het-zelf keuring invullen om te kijken hoe jouw bedrijf scoort op de Duurzaam Gastvrij duurzaamheidsnormen. Een proefaccount is vrijblijvend en gratis voor een periode van 3 maanden. Hierna kan je het account omzetten naar een regulier account, of het account beëindigen. Je kan geen keuring aanvragen met een proefaccount.

Hoe verander ik mijn proefaccount in een Duurzaam Gastvrij account?

Wanneer jouw proefaccount is verlopen of als je om een andere reden het proefaccount wil omzetten in een Duurzaam Gastvrij account, vul je het contactformulier in. Vervolgens zal Stichting KMVK, uitvoerder van Duurzaam Gastvrij, het account omzetten naar een Duurzaam Gastvrij account.

Voor het omzetten naar een Duurzaam Gastvrij account ontvang je eenmalig een factuur voor de aanmeldkosten.

Ik kom er niet uit; kunnen jullie mij adviseren of ondersteuning bieden?

Jazeker. Bekijk de verschillende manieren waarop wij jou kunnen adviseren en ondersteunen in het certificeringsproces, en het behalen van Duurzaam Gastvrij zo gemakkelijker wordt voor jou.

Mijn bedrijf zit in een monumentaal pand; wordt hier rekening mee gehouden?

Bij monumentale panden kijken de keurmeesters naar de wettelijke bepalingen waar het pand onder valt. Soms zijn er beperkte mogelijkheden voor verduurzamen vanwege deze wettelijke bepalingen. Hier houdt de keurmeester rekening mee. Wel dienen bedrijven zich in te spannen om, waar mogelijk, te verduurzamen binnen de kaders van de wet. Dit kan bijvoorbeeld door contact op te nemen met de gemeente om de regels m.b.t. verduurzaming van monumentale panden te bespreken.

Mijn Duurzaam Gastvrij

Waar kan ik inloggen?

Log hier in bij jouw Mijn Duurzaam Gastvrij account.

Waarom kom ik na het inloggen in Mijn Duurzaam Gastvrij op de oude website terecht?

Vanwege het vernieuwen van ons CRM word je op dit moment na het inloggen in jouw Mijn Duurzaam Gastvrij omgeving doorgestuurd naar de oude website.

Zodra ons nieuwe CRM online komt zal dit aangepast worden en zal de Mijn Duurzaam Gastvrij omgeving beschikbaar worden op deze website.

Waar pas ik mijn bedrijfsgegevens aan?

Wanneer je inlogt bij jouw Mijn Duurzaam Gastvrij account kom je op de oude website terecht. Hier kan je onder het kopje 'Mijn Duurzaam Gastvrij' klikken op de subkop 'Mijn gegevens', en vervolgens de gewenste bedrijfsgegevens aanpassen. Klik als je klaar bent onderaan op 'opslaan' om de nieuwe bedrijfsgegevens op te slaan.

Wat zijn verbruiksgegevens en waarom dien ik ze in te voeren?

De verbruiksgegevens zijn de hoeveelheden en kosten van o.a. gas, water, elektriciteit en afval die het bedrijf heeft verbruikt in het afgelopen jaar. Duurzaam Gastvrij bedrijven dienen de verbruiksgegevens elk jaar in te voeren om monitoring te vereenvoudigen. Het invoeren kan in jouw Mijn Duurzaam Gastvrij account onder de subkop 'Mijn verbruiksgegevens'.

Monitoring van verbruiken geeft belangrijke informatie op basis waarvan bedrijven kunnen vaststellen welke maatregelen het snelst rendement geven om het verbruik te verminderen. Ook komen 'afwijkingen' sneller in beeld (bijvoorbeeld lekkages of slecht werkende apparatuur).

De deelnemers worden daarnaast gevraagd het aantal bezoekers in te vullen. Op basis van deze gegevens worden de kengetallen berekend. Duurzaam Gastvrij realiseert vervolgens branche gegevens (indien voldoende gegevens beschikbaar zijn) op basis van de ingevoerde gegevens (zie de 'benchmark' in jouw Mijn Duurzaam Gastvrij account). Hier kan je de verbruiken van jouw bedrijf vergelijken met andere Duurzaam Gastvrij bedrijven en kan je zien of jouw bedrijf beter of minder goed scoort.

Hoe bereid ik de keuring voor?

Je bereid de keuring zelfstandig voor. Kijk welke duurzaamheidsnormen behaald dienen te worden door jouw bedrijf, en voer deze verduurzaming door binnen het bedrijf.

Vervolgens vul je in jullie Mijn Duurzaam Gastvrij account de doe-het-zelf keuring in: een online formulier waarin je aangeeft aan welke normen je voldoet en hiervoor, indien nodig, bewijsmateriaal oplevert. Bij sommige normen is het noodzakelijk om als bewijs ingevulde documenten aan te leveren. Hiervoor zijn handige hulpmiddelen beschikbaar in jouw Mijn Duurzaam Gastvrij account die je kan gebruiken.

In de doe-het-zelf keuring zie je overzichtelijk aan welke verplichte normen je nog moet voldoen, en hoeveel optionele normen je nog dient te behalen voor de 3 niveaus (brons, zilver en goud).

Voldoet het bedrijf aan alle verplichte normen en voldoende optionele normen voor jouw gewenste niveau? Plan dan een keuring met de keurmeester in via de Duurzaam Gastvrij website. Er wordt in overleg met de keurmeester een datum gepland waarop de keurmeester langs komt.

Welk bewijsmateriaal moet ik uploaden bij de normen?

Bij elke norm is een toelichting te vinden over wat de norm inhoudt en welk bewijsmateriaal de keurmeester zal controleren bij de keuring. Een duidelijke uitleg wat het bewijsmateriaal inhoudt staat bij 'Controle'. Dit kan een (ingevuld) document zijn, tekstuele uitleg of de keurmeester controleert het visueel op locatie tijdens de keuring.

Kan ik de bewijsmaterialen van de vorige keuring inzien?

Ja. Tijdens het invullen van de doe-het-zelf keuring kan je onder 'Koppel document uit oude keuring (al eerder geüpload)' klikken op 'selecteren/wijzigen'. Hier vind je vervolgens een overzicht van alle bewijsmaterialen die tijdens de vorige keuringen zijn geüpload.

Alle geüploade bewijsmaterialen zijn ook te vinden in jouw Mijn Duurzaam Gastvrij account onder de subkop 'Documenten'.

Hoe plan ik de keuring met de keurmeester in?

Is het jullie eerste Duurzaam Gastvrij keuring? Vul dan het contactformulier in met een verzoek voor de eerste keuring. Vervolgens zal één van onze keurmeester contact opnemen om de keuring in te plannen. Houd rekening met een termijn van 4 à 6 weken tussen de aanvraag en de keuring

Is het niet jullie eerste Duurzaam Gastvrij keuring? Dan zal één van de keurmeesters in het jaar dat jullie gekeurd worden contact met jullie opnemen om de keuring in te plannen. Dit gebeurt rond de 6 à 8 weken voordat de keuring plaatsvindt.

Ik ben gekeurd door de keurmeester, wanneer krijg ik de uitslag?

De keuring kan drie uitslagen hebben:

  1. Alle normen zijn behaald en het bedrijf wordt gecertificeerd met Duurzaam Gastvrij. Deze uitslag krijg je vaak snel na de keuring. Binnen uiterlijk 14 werkdagen na de keuring, ontvangt de deelnemer een schriftelijke bevestiging van de keuringsuitslag.
  2. Bijna alle normen zijn behaald op enkele na. Je dient nog aanvullend bewijs aan te leveren of actie te ondernemen om deze zogenaamde 'herstelacties' uit te voeren. Na goedkeuring hiervan wordt het bedrijf alsnog gecertificeerd met Duurzaam Gastvrij. Hoelang het duurt voordat je deze uitslag krijgt is afhankelijk van hoe snel jullie de herstelacties doorvoeren. Voor het uitvoeren van herstelacties staat een termijn van 4-8 weken.
  3. Er zijn meer dan 5 verplichte normen nog niet akkoord. Je krijgt daartoe adviezen van de keurmeester. De keurmeester komt na afronding van deze resterende normen terug voor een herstelkeuring. Hier zijn kosten aan verbonden. De uitslag volgt gelijk of binnen enkele dagen na de herstelkeuring.
Hoelang duurt een keuring?

Een keuring heeft een gemiddeld tijdsbeslag van 2,5 uur, afhankelijk van hoe groot het bedrijf is, welke normen gekeurd dienen te worden en hoe volledig de doe-het-zelf keuring is voorbereid. Een eerste keuring duurt over het algemeen 1 uur langer.

Ik moet herstelacties doorvoeren; hoe pak ik dit aan?

Wanneer tijdens de keuring blijkt dat nog niet alle normen behaald zijn, dient het bedrijf herstelacties uit te voeren. Dit houdt in dat je voor de openstaande normen nog aanvullend bewijs dient aan te leveren of actie dient te ondernemen om deze normen te behalen.

De keurmeester legt uit wat je voor de openstaande normen nog dient te doen. Vervolgens vul je zelfstandig in de doe-het-zelf keuring voor de openstaande normen (lees: de herstelacties) dat in wat gevraagd wordt. Wanneer je hier klaar mee bent zal de keurmeester de herstelacties keuren. Na goedkeuring van de herstelacties wordt het bedrijf alsnog gecertificeerd met Duurzaam Gastvrij. Voor herstelacties staat een termijn van 4-8 weken (afhankelijk van de zwaarte van de herstelwerkzaamheden).

Ik moet een herstelkeuring inplannen; hoe pak ik dit aan?

Indien er tijdens een keuring te veel herstelacties ten aanzien van verplichte normen zijn, dient een herstelkeuring op locatie uitgevoerd te worden. Een herstelkeuring is van toepassing indien aan meer dan 5 verplichte normen niet voldaan is.

De keurmeester zal je adviseren hoe je de openstaande normen alsnog kan behalen. Vervolgens vul je zelfstandig in de doe-het-zelf keuring voor de openstaande normen dat in wat gevraagd wordt. Wanneer je hier klaar mee bent contacteer je Stichting KMVK, uitvoerder van Duurzaam Gastvrij. Zij zullen een andere keurmeester contact met jou laten opnemen om samen de herstelkeuring in te plannen. De keurmeester zal vervolgens op locatie komen om de openstaande normen te herkeuren.

Een herstelkeuringsbezoek duurt maximaal 60 minuten. Indien de openstaande normen goedgekeurd worden ontvang je alsnog het Duurzaam Gastvrij certificaat.

Ik heb Duurzaam Gastvrij behaald; wat voor promotiemateriaal krijg ik van Duurzaam Gastvrij?

Heb je Duurzaam Gastvrij behaald? Gefeliciteerd! Stichting KMVK, de uitvoerder van Duurzaam Gastvrij, zal na de eerste keuring het Duurzaam Gastvrij certificaat, het muurschild, Duurzaam Gastvrij folders en nog meer promotiemateriaal opsturen.

Na het behalen van de periodieke keuring wordt er geen promotiemateriaal opgestuurd. Tijdens het uitreikingsevent in het begin van elk jaar krijgen alle deelnemers wel een nieuw Duurzaam Gastvrij certificaat en jaarsticker (voor op het muurschild) met het actuele jaartal erop.

Ik wil meer promotiemateriaal van Duurzaam Gastvrij; hoe kan ik dit bestellen?

Promotiemateriaal van Duurzaam Gastvrij kan besteld worden via ons bestelformulier. Deze is te vinden in jouw Mijn Duurzaam Gastvrij account onder 'bestelformulier'.

Ik wil communiceren met mijn bezoekers over Duurzaam Gastvrij; hoe doe ik dit?

Communiceren met jouw bezoekers over Duurzaam Gastvrij is belangrijk om hen te informeren over de gecontroleerde verduurzaming die doorgevoerd is binnen het bedrijf. Dit kan op verschillende manieren, zoals:

  • Een website pagina wijden aan Duurzaam Gastvrij en de verduurzaming die is doorgevoerd
  • Duurzaam Gastvrij folders bij de receptie neerleggen (bij te bestellen via het bestelformulier)
  • Gebruik maken van onze communicatie toolbox waarin je verschillende teksten en logo's kan vinden

Het bestelformulier en de communicatie toolbox zijn te vinden in jouw Mijn Duurzaam Gastvrij account onder respectievelijk de subkoppen 'Bestelformulier' en 'Communicatie & logo's'.

Ik kom er niet uit met de keuring voorbereiden; kunnen jullie mij adviseren of ondersteuning bieden?

Jazeker. Bekijk de verschillende manieren waarop wij jou kunnen adviseren en ondersteunen in het certificeringsproces, en het behalen van Duurzaam Gastvrij zo gemakkelijker wordt voor jou.

Overig

Hoe zeg ik Duurzaam Gastvrij op?

Jammer om te horen dat je wil stoppen met Duurzaam Gastvrij. Opzeggen kan door het contactformulier in te vullen.

Opzeggen dient vóór 1 oktober te gebeuren voor het daaropvolgende kalenderjaar. Stichting KMVK, uitvoerder van Duurzaam Gastvrij, zal je vervolgens een bevestiging van de opzegging sturen. Indien je niet tijdig opzegt, worden de jaarlijkse deelnamekosten in rekening gebracht.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten; wat nu?

Wanneer je jouw wachtwoord bent vergeten kun je een nieuw wachtwoord aanvragen door bij het inlogscherm te klikken op 'Wachtwoord vergeten?'. Hier kan je vervolgens een nieuw wachtwoord aanvragen. Je hebt hiervoor het e-mailadres van jouw Mijn Duurzaam Gastvrij account nodig.

Wat is de Green Etalage?

De Green Etalage is een schatkamer vol duurzame producten en diensten die bedrijven helpt aan de Duurzaam Gastvrij duurzaamheidsnormen te voldoen en hun bedrijfsvoering (verder) te verduurzamen. Deze digitale etalage biedt een overzicht van meer dan 100 duurzame 'Duurzaam Gastvrij approved' producten en diensten van verschillende leveranciers. 'Duurzaam Gastvrij approved' houdt in dat de producten voorzien zijn van een erkend milieukeurmerk of op een andere manier aantoonbaar duurzaam zijn, en daarmee door Stichting KMVK, uitvoerder van Duurzaam Gastvrij, goedgekeurd zijn om in de Green Etalage te staan.

De duurzame producten en diensten zijn ingedeeld in 12 productcategorieën, gerelateerd aan de 12 Duurzaam Gastvrij duurzaamheidsthema's. Dit maakt het eenvoudig voor jou om snel te vinden welke producten en diensten jouw bedrijf kan gebruiken voor het behalen van de Duurzaam Gastvrij duurzaamheidsnormen binnen elk thema.

De Green Etalage biedt enkel een informatief overzicht van duurzame producten en diensten. Het is niet mogelijk om direct via de Green Etalage aankopen of bestellingen te plaatsen. Hiervoor dien je naar de website van de specifieke leverancier te gaan.

De lijst van duurzame producten en diensten is een waardevolle bron voor bedrijven die bezig zijn met het behalen van Duurzaam Gastvrij en het bevorderen van duurzaamheid binnen hun bedrijf. De Green Etalage is daarmee een essentieel instrument voor bedrijven die de stap willen zetten naar een groenere en meer verantwoordelijke bedrijfsvoering, en hierbij ondersteuning kunnen gebruiken in het vinden van toepasselijke duurzame producten en diensten.

Hoe kan ik als leverancier mijn product/dienst aanbieden in de Green Etalage?

Heb jij als leverancier een duurzaam product of dienst dat je graag in de Green Etalage zou willen zetten? Meld hier jouw duurzame product of dienst aan voor de Green Etalage door het aanmeldformulier in te vullen. Wij zullen vervolgens contact opnemen om de aanmelding verder uit te werken.

Waar kan ik als leverancier inloggen bij de Green Etalage?

Log hier in als leverancier voor de Green Etalage. Kies het tabblad 'Inloggen leveranciers'.

Wat is Stichting KMVK?

Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK) is dé autoriteit en aanjager van de verduurzaming van de gastvrijheidssector. Als onafhankelijke, betrouwbare en transparante partner maken zij al sinds 1999 verduurzaming toegankelijk en gemakkelijk voor ondernemers in de toerisme- en recreatiebranche. Dit doen zij door het aanbieden en uitvoeren van de volgende duurzaamheidskeurmerken en milieuonderscheidingen in Nederland:

  • Green Key
  • Duurzaam Gastvrij
  • Blauwe Vlag (incl. Groene Wimpel)

Daarnaast ontwikkelt Stichting KMVK classificatiesystemen en worden er honderden inspecties per jaar uitgevoerd voor de Groene Koepel, de NBAV en de Nationale Classificatie Groepsaccommodatie. Stichting KMVK is een samenwerking tussen HISWA-RECRON, de ANWB en KHN.

Wat is Green Key?

Green Key is een internationaal duurzaamheidskeurmerk voor bedrijven in de gastvrijheidssector. In Nederland zijn er ruim 750 gecertificeerde bedrijven, wereldwijd meer dan 5000 bedrijven in ruim 60 landen.

Bedrijven met een Green Key keurmerk voldoen aan strenge normen binnen 12 duurzaamheidsthema's en doen er alles aan om het milieu te sparen, zonder dat hun gasten inleveren op comfort en kwaliteit. Zij gaan daarbij een stap verder dan de normale wet- en regelgeving vereist. De volgende bedrijfsgroepen komen in aanmerking voor Green Key:

  • Hotels
  • Bungalowparken
  • Restaurants
  • Campings
  • Dagrecreatie
  • Groepsaccommodaties
  • Bed and Breakfasts
  • Congres- en vergaderlocaties
Wat is Blauwe Vlag?

De Blauwe Vlag is een internationale milieuonderscheiding voor stranden en jachthavens. Blauwe Vlag deelnemers voldoen aan verschillende criteria op het vlak van milieu- en duurzaamheidsmanagement, veiligheid, waterkwaliteit, bewustmaking en educatie, en afvalpreventie en -sortering. De volgende bedrijfsgroepen komen in aanmerking voor Blauwe Vlag:

  • (Binnen)stranden
  • Jachthavens
Waar kan ik het Duurzaam Gastvrij logo vinden?

Het Duurzaam Gastvrij logo en de verschillende varianten ervan zijn te vinden door in te loggen met jouw Mijn Duurzaam Gastvrij account, en vervolgens naar de subkop 'Communicatie & Logo's te gaan.

Ik ben van de pers; hoe kan ik contact met jullie opnemen?

Bekijk onze verschillende contactmogelijkheden.