Om het Duurzaam Gastvrij keurmerk te mogen voeren moeten bedrijven voldoen aan verschillende duurzaamheidsnormen. Deze normen zijn onderverdeeld in 12 thema's. Elke maand lichten we één van deze thema’s uit. Dit keer is het de beurt aan thema 6: Afval.๐ฎ
Afval speelt een grote rol in de aantrekkelijkheid van reisbestemmingen. Een schone en gezonde omgeving trekt meer toeristen aan en draagt bij aan positieve reiservaringen. Bovendien kan effectief afvalbeheer de ecologische gevolgen van het toerisme verminderen en de duurzaamheid van bestemmingen vergroten. Binnen de Duurzaam Gastvrij normen dienen deelnemers dan ook op verschillende manieren hun afvalbeheer te verduurzamen.
Als eerste is afvalscheiding van belang in de toerismesector omdat het bijdraagt aan een efficiënter afvalbeheer. Door afval op de juiste manier te scheiden, kunnen waardevolle materialen worden gerecycled en hergebruikt, waardoor de hoeveelheid afval die naar stortplaatsen of verbrandingsovens gaat, wordt verminderd. Dit draagt bij aan het behoud van natuurlijke hulpbronnen én vermindert de negatieve impact op het milieu. Deelnemers worden daarom ook aangemoedigd om de afvalstromen van PMD, swill, sinaasappelschillen en koffiedik gescheiden in te zamelen en laten verwerken.โป๏ธ
Daarnaast is het bieden van afvalscheidingsmogelijkheden aan bezoekers en huurders, zoals gescheiden afvalbakken in kamers, buitenterreinen, badkamers, kantoren en kantines, een effectieve manier om bewustzijn te creëren en actieve betrokkenheid te stimuleren. Door deze faciliteiten aan te bieden, worden gasten aangemoedigd om hun afval op de juiste manier te scheiden en te recyclen. Bovendien kunnen bezoekers en huurders zich bewuster worden van hun eigen consumptiegedrag en zo worden aangemoedigd om milieuvriendelijke keuzes te maken tijdens hun verblijf.
Ten tweede zijn monoverpakkingen een bron van afval in de toerismesector doordat veel producten zoals drankjes, snacks en toiletartikelen individueel verpakt worden. Het verminderen van het gebruik van monoverpakkingen en het bevorderen van herbruikbare alternatieven kan de hoeveelheid verpakkingsafval en diens milieubelasting aanzienlijk verminderen. Het vermijden van monoverpakkingen bij het verstrekken van eten en drinken, zoals sauzen, zout en peper, koffiemelk, kaas, vlees, yoghurt, melk en muesli is daarom onderdeel van onze afvalnormen.๐ง
Ten derde is voedselverspilling een belangrijk onderdeel van het afvalprobleem in de toerismesector omdat op dit moment nog te veel voedsel wordt verspild in hotels, restaurants en resorts. Door voedselverspilling tegen te gaan en overtollig voedsel een tweede kans te geven, kunnen toeristische bedrijven een positieve impact hebben op zowel het milieu als de lokale gemeenschappen, terwijl ze tevens een voorbeeldfunctie vervullen binnen de sector.๐ค
Het tegengaan van voedselverspilling in de toerismesector kan door het implementeren van een effectief monitoringssysteem. Hiermee kunnen bedrijven tevens een beter inzicht krijgen in hun voedselvoorraden en consumptiepatronen, waardoor ze de hoeveelheid voedselafval gemakkelijk kunnen verminderen door efficiëntere bestellingen en voorraadbeheer.
Daarnaast kunnen toeristische bedrijven samenwerken met organisaties (zoals De Voedselbank of TooGoodToGo) of hun eigen werknemers om onverkocht maar nog eetbaar voedsel te doneren. Dit draagt niet alleen bij aan het verminderen van voedselverspilling, maar ook aan maatschappelijke betrokkenheid en sociale verantwoordelijkheid.
Door te voldoen aan deze afvalnormen wordt dus niet alleen het Duurzaam Gastvrij keurmerk behaald, maar wordt ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het behoud van natuurlijke hulpbronnen, het verminderen van milieubelasting en maatschappelijk betrokkenheid.๐
Benieuwd naar verdere details van de afvalnormen voor jouw bedrijf? Check deze dan snel hier.