Om het Duurzaam Gastvrij keurmerk te mogen voeren moeten bedrijven voldoen aan verschillende duurzaamheidsnormen. Deze normen zijn onderverdeeld in 12 thema's. Elke maand lichten we één van deze thema’s uit. Dit keer is het de beurt aan thema 3: Maatschapelijke Betrokkenheid.🤝
Door maatschappelijk betrokken te ondernemen creëert de deelnemer niet alleen waarde en goodwill voor de eigen organisatie, maar is de organisatie ook van extra toegevoegde waarde voor de maatschappij en lokale omgeving. Verduurzamen is daarom ook veel meer dan alleen besparen op energie- en waterverbruik. Het is tevens een sociaal concept dat staat voor het in stand houden en verbeteren van het welzijn van zowel de huidige als toekomstige generaties. Duurzaam Gastvrij verwachten wij dan ook dat deelnemers maatschappelijke bijdragen leveren in de vorm van samenwerking, medewerkers en toegankelijkheid.
Samenwerking kan zich uiten op verschillende manieren. Er kan een bijdrage aan de maatschappij geleverd worden in de vorm van sponsoren, doneren of deelnemen aan activiteiten zonder winstoogmerk. Ook kan er op regionaal niveau samengewerkt worden om het duurzame karakter van de regio te versterken, bijvoorbeeld door het gezamenlijk ontwikkelen van een groengebied of door een duurzaam arrangement aan te bieden. En binnen het bedrijf zelf kan ervoor gekozen worden om gratis toegankelijk activiteiten aan te bieden zoals relevante workshops, en om binnen het beleid meer aandacht te besteden aan diversiteit en inclusiviteit.🙌
Daarnaast zijn er een boel mensen die graag willen werken in de toerisme- en recreatiesector, maar dit niet zomaar kunnen. Zij die het op de arbeidsmarkt niet redden zonder ondersteuning vallen onder de Participatiewet. Deze wet zorgt ervoor dat het toch mogelijk wordt voor hen om een baan te vinden. Duurzaam Gastvrij deelnemers worden dan ook gestimuleerd om werknemers in dienst nemen met een afstand tot de arbeidsmarkt, om hen zo te steunen in hun zoektocht naar een baan.🧑🍳
Als laatste dient er ook rekening gehouden te worden met mindervaliden. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de kernfaciliteiten van een bedrijf, zoals toiletten, liften en parkeerplaatsen, toegankelijk zijn voor iedereen, zodat elke gast optimaal gebruik kan maken van het bedrijf.♿
Door te voldoen aan deze normen wordt dus niet alleen het Duurzaam Gastvrij keurmerk behaald, maar wordt er ook een positieve bijdrage geleverd aan de maatschappij waar de regio, medewerkers én gasten van profiteren. Een win-win situatie dus!💚
Benieuwd naar verdere details van de maatschappelijke betrokkenheid normen voor jouw bedrijf? Check deze dan snel hier.